Melkebutikken og Brakka er borettslagets fellesrom som skal brukes til beboernes beste.
Melkebutikken er ca 80 m², fordelt på to etasjer. Det er stoler og bord til 20- 25 personer. Det er kjøkkenutstyr som glass, tallerkener, bestikk og kopper til . 24 personer og i tillegg er kjøkkenet utstyrt med det mest nødvendige, inkl. oppvaskmaskin, komfyr med stekeovn, kaffetrakter og vaffeljern. Lokalet har trådløst internett, et Sonos lydanlegg med 3 soner i lokalet som kan kobles til via app eller via minijack, lyseffekter, samt fastmontert storskjerm og prosjektor i begge etasjer som kan kobles til via HDMI eller Google Chrome.
Brakka er ca 50 m², med et hovedrom, et lite kjøkken og toalett. Bord og stoler til ca. 20 – 25 personer. Kjøkkenet her har også det mest nødvendige til ca. 25 personer, inkl. oppvaskmaskin, komfyr med stekeovn, kaffetraktere. Prosjektor og lerret kan dessuten bestilles på epost.
LEIEFORMÅL:
Lokalene kan brukes til
- Lukkede arrangement for beboere, som barnebursdag, konfirmasjon/navnedag, selskap ol. Det er kun medlemmer i borettslaget som har anledning til å bestille lokaler til slike arrangementer.
- Åpne arrangement med et ideelt formål knyttet til lokalmiljøet, som møter i fotballklubben, ungdomsklubb, strikkeklubb, seniortreff ol. Er det arrangører som ikke tidligere er kjent for borettslaget må det sannsynliggjøres at aktiviteten vil komme lokalmiljøet til gode.
- Kommersielle arrangement, som møterom for firmaer, utsalg eller showrom for varer ol.
Hvis det er tvil om hvilket formål leieforespørsler har, vil styret foreta en skjønnsmessig avgjørelse.
LEIETIDER:
Lokalene kan leies enten på dagtid (kl 08-16) eller kveldstid (kl 17-22). Arrangementer som strekker seg over dag og kveld må påregne å betale leie for begge perioder.
LEIEPRISER:
Styret fastsetter leiepriser for ulike formål. Pr i dag er prisene som følger
- Lukkede arrangement for beboere: Melkebutikken kr 500, Brakka kr 350 pr gang.
- Åpne arrangement med et ideelt formål: Melkebutikken kr 0, Brakka kr 0 pr gang.
- Kommersielle arrangement: Melkebutikken kr 1000, Brakka kr 500 pr gang.
Leieprisene kan justeres av styret uten forvarsel.
LEIEBETINGELSER:
- Det er ikke anledning til å bruke lokalene uten at de er bestilt via skjema på nettsiden lilletoyen.no/utleie, og leieforholdet skal bekreftes med en epost fra borettslaget. Med bekreftelsen følger en beregning av leieprisen, opplysninger hvor nøkkel kan hentes og leveres, samt branninstruks og renholdsinstruks for lokalet.
- Leietakere som bestiller lokaler til lukket arrangement for beboere må oppgi medlemsnummer i borettslaget.
- Av hensyn til naboer skal arrangementer holdes i rolige former, og det skal være stille etter kl 22.
- Skal det serveres alkohol i lukket selskap må det søkes skjenkebevilling, se oslo.kommune.no/skatt-og-naring/salg-servering-og-skjenking/soke-bevilling-eller-gjore-endringer/skjenkebevilling-for-apent-og-lukket-arrangement
- Før arrangementet starter skal leietaker gjøre seg kjent med lokalets branninstruks, og gå gjennom sjekkliste og se at alt er i orden, evt. dokumentere allerede oppståtte skader.
- Utstyr i lokalene skal behandles aktsomt, og eventuelle skader skal meldes inn på epost, gjerne med bilde. Leietaker må påregne å betale erstatning for skader som er påført bygg eller utstyr i løpet av leieforholdet.
- Etter arrangementet skal lokale og utstyr rengjøres tråd med gjeldende renholdsinstruks. Alle vinduer skal lukkes, innvendig lys slukkes, og dører låses når en forlater lokalet.
- Leietaker som skal betale leie vil i ettertid motta en faktura Oslo boligforvaltning OBF.
- Alle henvendelser vedrørende bestilte lokaler sendes melkebutikken@gmail.com
Renholdsplan Melkebutikken
Daglig renhold – utføres av leietakere
Bruk av kjøkken
• Matlaging skal kun skje av voksne, eller under overoppsyn av voksne.
• Det er ingen matvarer på kjøkkenet i Melkebutikken, dette inkluderer krydder.
• Kjøkkenbenk, kjøleskap, komfyr, kaffetrakter skal alltid vaskes etter bruk.
• Faste grupper som lager mat kan etter avtale oppbevare tørrvarer i eget skap i kjeller.
Tilgjengelig utstyr i kjøkkenskap:
Se utstyrsliste som oppslag
Utstyr som om nødvendig må tas med hjemmefra:
Engangsservise i papp
Oppvask
• Ved adkomst skal oppvaskmaskin tømmes hvis forrige leietaker har vasket servise.
• Ved bruk av servise skal dette ryddes inn i maskin, og er maskinen mer enn halvfull skal det vaskes.
• Ved bruk av mer servise enn det er plass til i en maskin, må resten enten håndvaskes, eller leietaker må vente til maskinen er ferdig, tømme, og fylle på nytt. Det er IKKE tillatt å sette igjen oppvask på benken!
Tilgjengelig utstyr i kjøkkenbenk:
Oppvaskmiddel til maskin, Zalo, oppvaskbørster, stålull, kaffefilter, engangs vaskekluter (hvite).
Utstyr som om nødvendig tas med hjemmefra:
kjøkkenhåndkle, forkle
Toaletter
• Doringer og servant skal alltid vaskes med gul klut etter bruk, og doskål skal om nødvendig skrubbes med dobørste.
• Papirkurv skal tømmes., og ved søl skal gulv vaskes.
Tilgjengelig utstyr i skap i kjeller:
Toalettpapir, tørkepapir, dobørste, engangs vaskekluter (gule), sprayflaske med vaskemiddel.
Avfalls-håndtering
• Alt avfall skal kildesorteres, fjernes fra lokalet og plasseres i avfallsbeholderne på utsiden.
• Avfallsbøtter skal ses over og rengjøres.
• Det skal settes inn nye avfallsposer i avfallsbeholderne etter bruk, slik at de er klare til bruk før neste leietaker.
Tilgjengelig utstyr i kjøkkenbenk:
Avfallsbeholdere kjøkkenbenk, med blå (plastemballasje), grønne (matavfall) og hvite (restavfall) poser. Avfallsbeholder toalett (restavfall). Avfallsbøtte med lokk.
Utstyr som om nødvendig tas med hjemmefra:
Ekstra poser til flasker, svarte søppelsekker til avfallsbøtte.
Gulv og andre flater
• Renholdet på gulv skal holde «stuekvalitet», det vil si at det skal være mulig å bruke lokalene uten å ha på sko i f.eks. barnebursdag etc.
• Ved selskap med servering av mat skal gulv alltid vaskes over.
• Ved møter, kafé og andre arrangementer er det ikke like naturlig å ta av skoene, da må matte ved inngangsparti brukes godt og støvsuges etter bruk.
• Alle møbler som brukes skal tørkes over
Tilgjengelig utstyr i skap i kjeller:
Støvsuger med ekstra støvsugerposer, vaskebøtte med mopp og vaskemiddel, sprayflaske med vaskemiddel til møbler.
Utstyr som om nødvendig må tas med hjemmefra:
Egen sjekkliste for leietakere skal fylles ut ved adkomst og avgang.
Skader eller mangler på utstyr skal meldes vaktmester på melkebutikken@gmail.com, gjerne med bilder.