NYHETSBREV MARS 2025
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 25. Mar 2025
Våren er kommet for fullt, og hagebyens hager og lekeplasser våkner til liv. Hyggelig å se hvordan fellesområdene taes i bruk og at naboer igjen samles over hekken. Forhåpentligvis holder våren seg slik fremover. Det er en fin tid for å klippe og stelle hekkene og ser at flere allerede er i gang, veldig bra. Håper alle får mulighet til å nyte sola og tiden fremover.
Nye problemer med tette rør på grunn av våtservietter. De skal ikke kastes i do!
I det siste har det igjen oppstått tette rør som skyldes at noen har kastet våtservietter i do.
Borettslaget bruker veldig mye penger hvert år på å spyle og rense rør og det er nesten gjennomgående våtservietter som er skylden. Det koster oss ca 10 000,- per spyling, så et par runder med dette blir veldig dyrt. Det er viktig at alle enheter tar en runde med sine og sjekker at det ikke blir skylt ned noe annet i de tynne og ganske gamle rørene under oss.
Hva skal da i do? Som en 3-åring ville sagt: bare bæsj og tiss! (Og dopapir).
Hagestell og hekkeklipping
Nå som mange har begynt å ordne hagene kommer litt praktisk info.
Hekkene bør trimmes for sesongen. Vi anbefaler at de klippes smalere i topp enn i bunn for å slippe til sollys. Det er viktig at det klippes rett med asfaltkant/steinkant ut mot fortau/veier og at maks høyde er 175, men gjerne litt lavere og at dere tar hensyn og vurderer god sikt og sikkerhet for barn og bilister.
Hageavfall skal samles i gjennomsiktige poser og plasseres ved angitte plasser (se kart under)
Avfallsplasser for hageavfall merket med røde prikker:
Vedlikehold av lindetrær
Noen har tatt kontakt med styret og driftsleder om stell av lindetrærne, og vi kommer derfor til å gjøre en grundig gjennomgang av plan for dette i fremtiden med tanke på å sikre at trærne ikke råtner og at sikkerheten er ivaretatt når de klippes. På årets generalforsamling i mai vil styret orientere om noen mulige alternativer for fremtidig vedlikehold.
Inntil den tid så fortsetter dagens praksis hvor alle med lindetrær klipper dem. Husk at grenene må klippes helt inn til knollen for å unngå råte, og husk god sikkerhet og sikring av stige. Pass på dere selv! Avfallet buntes sammen og plasseres på angitte plasser.
Helhetsplan for drenering (overvannshåndtering)
Som tidligere nevnt har borettslaget hatt et stort behov for å lage en plan for fremtidig håndtering av overvann og drenering, og hatt anbudsrunde ute. Styret har gitt oppdraget for å lage plan for dette til Asplan Viak, og vil i løpet av året få en kartlegging av hele området og tiltaksplan. Planen vil bli presentert for borettslaget når den er ferdig.
Helhetsplan for sykkelparkering, beplantning og belysning
Styret har også utlyst en anbudskonkurranse om å lage en helhetlig plan for hele området, med tanke på låsing av sykler, belysning og beplantning i fremtiden. Dette oppdraget fikk Asplan Viak i samarbeid med Vardehaugen arkitekter. De skal kartlegge hele området. Planen vil bli presentert for dere når den er ferdig, og styret planlegger en langsiktig iverksettelse hvor man utfører deler av planen år for år, litt avhengig av hva vi har økonomi til.
Dugnad i Melkebutikken
Melkebutikken trenger litt kjærlighet, og ny maling. Vi vil derfor invitere dere til en hyggelig dugnad i Melkebutikken for å male lokalet basert på borettslaget egen fargeekspert Thea F. Amundsen. Vi kommer tilbake til datoer. Tusen takk til Thea for hjelpen!
Internett og TV
Vi har tegnet en ny avtale med Altibox/VikenFiber om levering av fiber og TV til borettslaget og vi opplever at overgangen har foregått uten store problemer. Håper alle fikk den hjelpen de trengte til å bytte dekodere og lignende. Ta kontakt med aleksander.soderlind@vifiber.no om du trenger hjelp
Åpent Bakeri
Vi vet alle venter på endelig svar for åpningsdato, og vi har fortsatt ikke nøyaktig tidspunkt, men Åpent Bakeri har som tidligere meldt mål om å åpne før påske om alt går etter planen. Vi gleder oss til å få et sosialt samlingspunkt der når de endelig kan åpne.
Flow
Ettersom Åpent Bakeri ikke kommer til å bruke hele uteområdet kommer Flow til å ha blomsterstand utenfor.
Generalforsamling
Husk å sette av tid i kalenderen til generalforsamling 15. mai i Hasle kirke. Det vil som i fjor bli mulighet til å stemme digitalt. Saker kan meldes opp til lille.toyen.hageby@gmail.com
Ha en riktig så fin avslutning på mars og så håper vi at påsken og april fortsetter å være like fin!
Avklaring av forkjøpsrett: Ansgar Sørlies vei 2, andel 189
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 24. Mar 2025
Visning:
Torsdag 27. mars 2025 kl. 16:00 - 17:00
Frist for å melde forkjøp:
Onsdag 09. april 2025 kl. 12:00
Eiendomsmegler:
Stein Christian Dykesteen, tlf: 48 99 20 03, e-post: stein.christian.dykesteen@aktiv.no
Avklaring av forkjøpsrett: Ansgar Sørlies vei 13, andel 135
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 18. Mar 2025
Visning:
Søndag 30.03.25 kl. 12:00-13:00
Frist for å melde forkjøp:
Tirsdag 01.04.25 kl. 12:00
Eiendomsmegler:
Stein Christian Dykesteen, tlf: 489 92 003, e-post: stein.christian.dykesteen@aktiv.no
Er du Lille Tøyens nye styreleder?
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 12. Mar 2025
Styreleder takker av etter to år, og borettslaget trenger ny styreleder fra mai 2025. Valgkomiteen ser nå etter deg som har hatt styrelederverv i borettslag/sameie tidligere og som aller helst også har erfaring med personalledelse. Har du tid og lyst til å ta på deg et slikt verv?
Da hører vi i valgkomiteen gjerne fra deg!
Samtidig vet vi at det er utfordrende å finne beboere som ønsker å påta seg vervet og ansvaret som styreleder. Borettslaget vårt er stort, med en krevende bygningsmasse og mange ulike saker å håndtere. Borettslaget har i tillegg arbeidsgiveransvar for vaktmesterteamet.
Derfor ser valgkomiteen, parallelt med at vi leter etter en intern styreleder, på muligheten for å hyre inn en profesjonell, ekstern styreleder. Vedkommende skal i tilfelle velges på generalforsamlingen på lik linje med øvrige styremedlemmer, men inngår da en kontrakt med borettslaget.
Kostnadene ved en profesjonell, ekstern styreleder anslås å være rundt 200 000–300 0000 kroner, ifølge vår forretningsfører OBF.
Valgkomiteen vil dermed de neste ukene undersøke to mulige løsninger – finne ny styreleder blant beboerne i Borettslaget Lille Tøyen Hageby og/eller engasjere en profesjonell, ekstern styreleder. Har du tanker rundt dette, legg gjerne inn en kommentar under her.
Synes du jobben som styreleder høres interessant ut? Kontakt oss for en prat ved å sende en epost til ruth.astrid.saeter@gmail.com, så snart som mulig og senest innen 20. mars.
Hilsen valgkomiteen,
Eivind Lofthus, Maja Røe Brøten, Pia Bodahl og Ruth Astrid L. Sæter
1 Kommentar
Siste nytt om Åpent Bakeri
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 7. Mar 2025
Kjære alle
Vi har gleden av å informere om at arbeidene i lokalene nærmer seg en avslutning, og de tar sikte på å åpne før påske hvis alt går som planlagt.
Ha en strålende fredag!

3 Kommentarer
Lyst til å gjøre en innsats for Lille Tøyen og være med på å forme borettslaget i fremtiden?
Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 5. Mar 2025
Er du engasjert i hvordan borettslaget bør driftes og hvilke fokus man bør ha fremover?
Torsdag 15. mai er det generalforsamling for Lille Tøyen hageby og nye styremedlemmer skal velges.
Er du blant dem som brenner for det fine fellesskapet vårt og som kunne tenke deg å bidra gjennom borettslagets styre, hører vi i valgkomiteen veldig gjerne fra deg!
Send en mail så snart som mulig, og senest innen 20. mars, til ruth.astrid.saeter@gmail.com
Mvh valgkomiteen
Pia Bodahl, Maja Røe Brøten, Eivind Lofthus og Ruth Astrid L. Sæter