Utebelysning på fellesområder

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 1. Des 2018

Styret ønsker å lage en helhetlig plan for utebelysningen borettslaget og ønsker innspill fra beboerne.


Styret ønsker å lage en helhetlig plan for utebelysningen borettslaget. Noe utelys er knyttet til enkelte boenheter og gatelyset er det kommunen som har ansvar for.


Vi vil jobbe for

  • At beboerne velgerutelys som står i stil til resten av borettslaget.
  • At kommunen skifter ut gamle gule lyskilder i gatelyset.
  • At borettslaget skifter ut egne gamle gule lyskilder der de finnes.
  • At det suppleres med punktbelysning der dette trengs og er estetisk riktig.


Vi ønsker å få innspill fra beboerne på følgende:

  • Er det steder i borettslaget som av sikkerhetsmessige grunner bør få bedre belysning?
  • Er det spesielle objekter/steder som bør lyssettes av praktiske eller estetiske grunner?


Vi kan ikke love at alle forslag blir realisert, men de vil bli vurdert sammen med proffe lyskonsulenter. Plott inn dine innspill i kartet (krever at du er pålogget en google-konto) innen 1 februar 2019.


https://drive.google.com/open?id=1HA2759fPKZGXPBFCIOpCOb5zqEoVWlIN&usp=sharing


Vennlig hilsen utegruppa




Infoskriv desember 2018

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 1. Des 2018

Infoskriv 1.12.18 - Her kan du lese om julegrantenning, Melkebutikken som er nyoppusset, fremleie av leiligheter og hva som skal (og ikke skal) i toalettet.


Julegrantenning

Tradisjonen tro tennes lysene på julegrana på Kaare Røddes plass 1. søndag i advent kl 17, altså 2. desember i år. Musikanter fra korpset kommer og spiller julesanger for oss og det blir mulig å gå rundt juletreet og synge. Styret serverer gløgg og pepperkaker til alle.


Melkebutikken

Vi har pusset opp Melkebutikken i høst, og den åpnet igjen for utleie fra 29. november. Romløsningen er litt endret, med bedre kjøkken og mulighet for oppdekning oppe. Det har blitt veldig fint!


Fremleie av leiligheter

Styret minner om at vi må kontaktes ved all form for fremleie av bolig, og leietaker skal godkjennes av styret. Parkeringsplasser kan ikke fremleies, så hvis man har det må plassen overlates til styret for midlertidig utleie i den perioden leiligheten er fremleid.


Kloakk

Vi minner om at det kun er tiss, bæsj og dopapir som må puttes i toalettene. Altfor mye annet rart kastes der, og borettslaget har årlige utgifter på rundt 100 000 kroner til spyling og staking av kloakk, som f.eks. skyldes våtservietter og annet som har kommet ned der. Slutt med det, vær så snill - dette er helt unødvendige kostnader for oss.




Beboermøte om trafikk og parkering

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 6. Nov 2018

Det har vært avholdt beboermøte om trafikk og parkering, her finner du referat fra møtet.




Forkjøpsrett, Økernveien 39

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 6. Nov 2018

Vedlagt kunngjøring av forkjøpsrett, Økernveien 39.




Avlyst styremøte og åpen halvtime

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 10. Okt 2018

Styremøtet i dag 10.10.18 er avlyst, så derfor blir det heller ingen åpen halvtime i dag. Dersom noen ønsket å snakke med oss i dag så ta kontakt på styret.lilletoyen@gmail.com så svarer vi eller gjør en avtale om å snakkes. Neste åpne halvtime er 21.11. kl 1830.




Endring av adresser i hagebyen

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 18. Sep 2018

Det vil bli gjort endring av en del adresser i hagebyen, i første rekke at alle leiligheter med adresse i Økernveien vil få ny adresse i Aud Schønemanns vei. Samtidig vil Plan- og bygningsetaten rydde i noen andre ulogiske adresser, slik at de som i dag bor i Hovinveien vil få ny adresse i Ansgar Sørlies vei og det ser også ut til at Tore Hunds vei 18 (feilaktig omtalt som Økernveien 18) vil få ny adresse i Aud Schønemanns vei. Kolonialen og lokalet ved siden av vil få ny adresse i Tore Hunds vei (tidligere Økernveien 43/45).


Se vedlagte brev og kart fra Plan- og bygningsetaten mottatt i dag, 18. september 2018. Det er satt en frist for kommentarer/innspill til PBE den 9. oktober 2018.





Forhåndsavklaring av forkjøpsrett, Haralds vei 12

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 18. Sep 2018

Last ned kunngjøring om forhåndsavklaring av forkjøpsrett til Leil 294 i Haralds vei 12.




Forhåndsvarsel om forkjøpsrett, Økernveien 49

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 13. Sep 2018

Her finner du forhåndsvarsel om forkjøpsrett, Økernveien 49.




Forhåndsvarsel om forkjøpsrett, Kaare Røddes plass 9

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 13. Sep 2018

Her finner du forhåndsvarsel om forkjøpsrett, Kaare Røddes plass 9.




Forkjøpsrett, Økernveien 41

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 7. Sep 2018

Kunngjøring om forkjøpsrett for Økernveien 41.




Forkjøpsrett, Ansgar Sørlies vei 67

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 28. Aug 2018

Her finner du utlysning av forkjøpsrett.




Infoskriv August 2018

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 22. Aug 2018

I dette infoskrivet kan du lese om jubileumsfesten, åpen halvtime, maling av vinduer og dører, beboerparkering, elbillading, oppussing av Melkebutikken, wifi-forsterkere, utbygging, lokaltips og julegrantenning.


Jubileumsfesten

Førstkommende helg 24. – 26. august er det duket for 100-års jubileet vårt. Vi vil flagge hele helga. I forbindelse med sykkelløpet lørdag må alle biler fjernes fra Øysteins plass innen kl 13. Program finner du her: Jubileumsfesten


Åpen halvtime

Høstens styremøter blir avholdt i Brakka på følgende datoer. Beboere inviteres til åpen halvtime fra kl 18.30 – 19.00 dersom de har noe på hjertet.


  • 12. september
  • 10. oktober
  • 21. november
  • 12. desember

 

Maling av vindu og dører

Vaktmester vil male alle hagebyens vinduer. Beboere bes derimot male ytterdøren selv. Riktig maling fås hos vaktmester.


Beboerparkering

Styret har vært i kontakt med både politikere og byråkrater for å forsøke leie eller kjøpe gatene i hagebyen, men har fått klar beskjed om at dette ikke vil la seg gjennomføre. Bydelsutvalget vedtok 21. juni at det skal innføres beboerparkering i hele bydel Grünerløkka. Det er uklart hvor lang tid det vil ta før dette er på plass, men styret jobber for å få det på plass snarest mulig.


Elbillading

Styret jobber med å få på plass flere muligheter for elbillading på Lille Tøyen.


Oppussing av Melkebutikken

Melkebutikken er stengt for utleie fom 3. september tom 28. oktober pga. oppussing.


Wifi forsterkere

1. september kvitter vi oss med alle gjenstående WiFi Pluss. Ønsker du en eller flere kan du hente hos vaktmesterne i Brakka frem til det.


Utbygging

Ved utbygginger av blant annet arker og signering av utbyggingskontrakt skal vaktmester kontaktes.


Lokaltips

Styret tipser alle interesserte om Ensjø aktuell informasjon som skriver om Ensjø, Ensjøbyen, boliger, utbygginger og ellers om store og små ting som skjer på Ensjø i Oslo.


Julegrantenning

Vi tenner tradisjonen tro julegranen på Kaare Røddes plass første søndag i advent, 2. desember kl 17.00. Hold av datoen!




100-års jubileum

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 27. Jun 2018

100-årsjubileet - plakat med informasjon om jubileumshelga!




Syke trær

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 20. Jun 2018

To av trærne på Sverres plass ble felt i dag, fordi de dessverre hadde fått en sykdom som gjorde det nødvendig. Det er også et tre ved fotballbanen, opp mot Tore Hunds vei, som vil bli fjernet snarlig fordi det er sykt (det er ulike sykdommer det er snakk om). Trærne har blitt fulgt opp over flere år av trepleiere. Styret tar sikte på å plante nye trær, men vil vurdere nøyaktig plassering og type tre før vi går til innkjøp.




Forkjøpsrett, Økernveien 39

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 20. Jun 2018

Se varsel om forhåndsavklaring av forkjøpsrett for Økernveien 39.




Infoskriv Juni 2018

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 15. Jun 2018

I dette infoskrivet kan du lese om årets generalforsamling, jubileumsfesten, styrets arbeid ift trafikksituasjonen, utleie av Økernveien 43, oppussing av felleslokaler, wifi-forsterkere og bålpanner.


Generalforsamling 2018

Årets generalforsamling ble avholdt i Hasle kirke 8. mai. Her ble det blant annet valgt nytt styre i borettslaget. Hanne-Beth Takvam-Borge, Tony Stabu, Eirin Østgård, Nikolai Wiik Rindedal og Christoffer Ringnes Klyve (vara) ble valgt inn i styret. Joakim Solhaug, Kjerstien Elisabeth Lunde, Edvard Eidhammar Sørensen og varaene Andreas Fætten, Finn Totland, Vegard Hammerø Mordal og Stine Westrum fortsetter i styret. 


Jubileumsfesten

Hagebyen vår er 100 år i år og vi arrangerer stor jubileumsfest 24.-26. august. Det vil komme et eget infoskriv om jubileumsfesten og plakater vil bli satt opp rundt på området. 


Trafikksituasjonen

Styret har satt ned en arbeidsgruppe som jobber med flere tiltak for å bedre trafikksituasjonen i hagebyen. Styret har vedtatt følgende mål:


Hovedmål: Gjøre bomiljøet tryggere, grønnere og mer menneskevennlig.


Delmål:

  1. Gjøre hagebyen tryggere, spesielt for barn.
  2. Redusere og på sikt fjerne helt antallet eksterne som parkerer inne på Lille Tøyen.
  3. Gjøre det enklere å leve uten egen bil.
  4. Ha færre biler parkert på Lille Tøyen.

Etter sommeren vil arbeidsgruppa invitere til et beboermøte for å gi mer informasjon om situasjonen og hvilke tiltak vi jobber med. 


Økernveien 43

Lille Tøyen Kolonial vil ta over lokalene i Økernveien 43 og vil utvide tilbudet de har i dag med både pizza og alkoholservering. 


Oppussing av fellesarealer

Midler til oppussing av oppganger gis inntil 15.000 kr til materialer, arbeidet forutsettes utført på dugnad. Oppgangene skal først males med brannhemmende maling, som du får hos vaktmester.


Wi-Fi forsterkere

Vi har mange WiFi Pluss igjen, og de som ønsker flere slike for å få god dekning i større leiligheter kan hente disse hos vaktmesterne i Brakka frem til 01.07.18.


Bålpanner

Styret anmoder beboerne til å ta hensyn til hverandre ved bruk av bålpanner og lignende. Husk at røyk fra bål kan være sjenerende og lukten komme inn i andres leiligheter.




Forkjøpsrett, Tore Hunds vei 2

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 4. Jun 2018

Se vedlagt utlysning.




Parkering i forbindelse med kommunal vårrengjøring av gatene

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 10. Mai 2018

I forbindelse med kommunens rengjøring av gatene vil vi tillate parkering på fotballbanen og på stikkveier hvor det ikke er til hinder for ferdsel følgende tidsrom: torsdag 10. mai kl 21 til fredag 11. mai kl 21 og tirsdag 15. mai kl 21 til onsdag 16. mai kl 21. Fjern biler raskest mulig når parkering forbudt-skiltene er tatt bort fra gatene. Det er ikke tillatt å kjøre over gressplen, bruk innkjørsler som er asfalt eller grus, så vi ikke ødelegger uteområdene våre med denne ekstraordinære parkeringen.




Valgkomiteens innstilling til generalforsamlingen 2018

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 4. Mai 2018

Her finner du valgkomiteens innstilling.




Innkalling til generalforsamling 2018

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 30. Apr 2018

Her finner du Innkalling til generalforsamling 2018.




Forkjøpsrett, Økernveien 69

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 23. Apr 2018

Last ned forhåndsvarselet her:




Infoskriv april 2018

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 21. Apr 2018

I dette infoskrivet kan du lese om kjøring i indre gårdsrom, mulighet for å få ekstra WiFi pluss, TV-avtalen, levering av gammelt TV-utstyr, hagebyens jubileum i 2018, søppel, årets generalforsamling, sykkelparkering, gateparkeringssituasjonen, elektroniske dørlåser, vedlikehold av vinduer, søppelcontainere og ledig næringslokale (bakeriet).


Kjøring indre gårdsrom

Vi får klager fra beboere på at leverandører som Kolonial.no og håndverkere kjører fort og uvørent inne i gårdsrommene. Vennligst si fra til håndverkere osv. om at eventuell nødvendig kjøring må foregå med stor varsomhet og lav fart, grunnet lekende barn. Vareleverandører som Kolonial o.l. må få oppgitt adresse for levering ved vei, ikke i indre gårdsrom - dere må møte dem der for henting av varer. Vi har ringt og klaget til flere av firmaene. Bedrer ikke dette seg må vi vurdere å montere bom ved innkjørslene, men vi ønsker helst å unngå dette.


Trenger du flere WiFi pluss?

Fordi endel ikke har hentet sine WiFi pluss innen hentefristen har vi mange WiFi pluss til overs. De som trenger flere WiFi pluss for å få dekning i hele leiligheten sin (særlig aktuelt for de som har mer enn to etasjer) kan søke om å få flere WiFi pluss ved å registrere seg på nettsiden vår, www.lilletoyen.no. Dersom det er flere som ønsker enn det vi har liggende vil vi trekke lodd. Vi setter ingen bestemt frist, og kommer sikkert til å tildele i flere runder - sjansen for å få er større jo raskere du registrerer deg.


Innlevering av gammelt TV-utstyr

Gamle dekodere og fjernkontroller som dere nå ikke bruker lengre kan leveres til vaktmester.


Innholdet i ny TV-avtale

Etter avtalen skal vi ha 5 poeng til valg av kanaler i den kollektive avtalen. Grunnet tekniske vanskeligheter med å begrense avtalen til bare 5 poeng har vi alle fått 50 poeng fra starten av. Dette kan komme til å forsvinne på et senere tidspunkt, men inntil da kan vi nyte flere kanaler uten ekstra kostnad.


Det er som informert om adgang til å reservere seg mot TV og kun ha og betale for nettilgang. Endring av dette kan skje ved eierskifte og pr 1. juli. Styret må ha beskjed på e-post en måned før endringstidspunktet. Det ligger nærmere info om dette i beboerguiden på nettsidene.


Gjengangeren søppel

All papp som skal kastes må rives eller kuttes opp slik at det kan kastes uten å brettes sammen - vi har god nok kapasitet i anlegget vårt, men ikke når folk trykker sammen pappesker og dytter dem inn. De utvider seg da inni søppelcontaineren, og gjør at det virker som det er fullt av papp, mens det i realiteten er fullt av luft...


Kast aldri husholdningsavfall i småsøppelkassene ved fotballbanen e.l.


100-årsjubileum for Lille Tøyen Hageby

Vi feirer hagebyens 100-årsjubileum i 2018, og det blir jubileumsfest 24.-26. august - sett av datoene allerede nå! Nærmere info om innholdet disse dagene kommer senere.


Sykkelparkering

Styret har hatt en arbeidsgruppe sammen med noen beboere og diskutert muligheter for sikring av sykler på området.


Sykkeleiere har selv ansvar for å sikre syklene sine. Styret anbefaler å bruke 2 låser av beste kvalitet, og sørge for å låse syklene fast i borettslagets sykkelstativ. Det er også anbefalt å gps-merke sykler, det finnes gode løsninger i markedet her.


Styret minner samtidig om at det kommer flere sykkelstativer i løpet av 2018. Styret vil se på muligheten for å bruke belysning som forebyggende tiltak. Kameraovervåkning er ikke juridisk mulig.


Styret ser ikke at det er mulig å sette opp nye bygg for å lage sikrere sykkelparkering i borettslaget. Hvis det er aktuelt å bygge ny brakke i Solefallsveien eller ved grusbanen, så går det an å vurdere om det er mulig å bygge sykkeloppbevaring i samme slengen, etter å ha undersøkt om det er et faktisk behov for å kunne leie en innebygd sykkelparkeringsplass blant beboerne.


Elektroniske dørlåser

Noen beboere ønsker å skifte ut dørlåsen med elektronisk dørlås. Styret har vurdert saken, og det er adgang til å skifte på inngangsdør som er inne i oppgang. Ansvaret for låsen er da andelseiers, borettslaget tar ikke ansvar for feil på denne, tilbakeføring til opprinnelig lås e.l.


Utvendige inngangsdører vurderer styret at vi må forespørre Byantikvaren om, ettersom dette endrer det visuelle uttrykket. Vi kan derfor ikke godkjenne utvendige elektroniske dørlåser pr i dag. Noen slike er allerede montert, og disse får være der inntil videre og til vi vet hvilken holdning Byantikvaren har til saken. Styret har forståelse for ønsket, og håper at vi kan finne en løsning som er akseptabel for Byantikvaren og holder hagebyen fin også i fremtiden.


Søppelcontainere

Styret har fått forespørsel om utsetting av avfallscontainere, og har diskutert saken. Da vi sluttet med containere var det begrunnet i at farlig avfall ble blandet med ordinært avfall, noe som kostet borettslaget mye penger. I dag vurderer styret at vi har gått over til et sorteringssamfunn, hvor det forventes at folk leverer sitt eget avfall (utover papir/glass/metall/restavfall) sortert på gjenbruksstasjoner. Containere er en måte å levere søppel usortert på, og betale andre for å gjøre sorteringsjobben. Vår vurdering er at det er så gode muligheter for levering av avfall i nærområdene våre på Haraldrud, på Kampen og i butikker, at vi ikke ser det som naturlig å leie inn containere til dette formålet. Har du ikke bil selv, bær avfallet, eller gå sammen med naboer. Vaktmester har tilhenger til utleie for større mengder/gjenstander. I spesielle tilfeller kan vaktmestrene bistå med fjerning av avfall, men dette er en unntaksløsning.


Vedlikehold av vinduer

Som informert om i tidligere nyhetsbrev har vi ansatt en ekstra vaktmester for å ivareta utvendig vedlikehold av vinduer, så han vil begynne maling når været tillater det. I tillegg vil han kunne skifte hasper, noe som kan hjelpe på trekk - mange hasper er dårlige, og sørger ikke for at vinduene går ordentlig igjen. Vi vil også se på muligheten for å få skiftet pakninger, og om dette er noe som kan gjøres i perioder der det ikke er mulig å male.


Gateparkeringssituasjonen

Styret har mottatt henvendelser med ønske om at vi skal gå inn for beboerparkering. Styret har vurdert denne saken tidligere, og vil fortsatt avvente erfaringer med beboerparkering i lignende områder før vi eventuelt tar initiativ til dette for Lille Tøyen. Beboerparkering er nokså kostbart, for tiden kr 3000 pr år, og det vil isåfall ikke lenger være mulig å parkere gratis for besøkende heller på dagtid. Problemet med for mange biler på Lille Tøyen er jo absolutt størst på kveld/natt, og det er uvisst i hvilken grad beboerparkering vil hjelpe på dette, ettersom det også med beboerparkering er gratis parkering etter kl 20. Innføring av beboerparkering vil også påføre beboerne i borettslaget en samlet kostnad på anslagsvis mellom 600 000 og 1 million kroner som forsvinner rett til kommunen, uten at man kan være sikker på at det vil gi tilstrekkelig god effekt.


Ledig næringslokale

Bakeren har dessverre sagt opp leiekontrakten, og dermed får vi et ledig forretningslokale i Økernveien 43. Interesserte (både interne og eksterne) bes melde fra til styret innen 7. mai, med forslag til bruk og forretningsplan. Styret vil vektlegge både hvilken bruk det legges opp til (at det gagner nærmiljøet) og forretningsplan (seriøsitet, langsiktighet, betalingsevne) når vi beslutter hvem som får inngå ny leiekontrakt.


Generalforsamling 2018

Vi minner om årets generalforsamling som avholdes 8. mai kl 18 i Hasle kirke. Innkalling vil bli sendt ut til alle andelseiere.


Neste styremøte

Neste styremøte er i etterkant av generalforsamlingen, og da uten åpen halvtime denne gangen. Styremøter videre vil bli planlagt av det nye styret etter generalforsamlingen og informert om i neste nyhetsbrev.




Ekstra WiFi+

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 18. Apr 2018

Flere beboere på Lille Tøyen har private løsninger for trådløst nett eller har ikke hentet utstyret sitt innen fristen. Dette medfører at vi har en del WiFi+ til overs. Disse kan beboere søke om å få. Fyll inn under og vi kontakter deg.

 

Legg inn søknad her..




Forhåndsavklaring av forkjøpsrett

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 28. Mar 2018

Gjelder andelsnummer 282, Haralds vei 18.




Bruk av to eller flere WiFi Pluss

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 22. Mar 2018

Mange har nå fått hentet WiFi Pluss-boks nr. 2, her kommer det informasjon og tips om installasjon. Installasjonen er litt komplisert, men følger du hvert punkt nøye bør du komme greit i mål.


Generelt vil det alltid gi best resultat om begge WiFi pluss'ene er koblet til hussentralen med nettverkskabel. Det er ikke mulig å garantere kvalitet på tilkobling eller hastighet man oppnår om man velger å koble den andre boksen til trådløst. Men det kan likevel være en måte å få dekning i større områder av leiligheten på, også om man ikke har kablet til den andre boksen.


Den første WiFi Pluss'en må uansett være koblet til hussentralen med kabel for at man skal få glede av 5 GHz-nett, som kreves for hastigheter over ca. 100 Mbit/s.


Får du ikke til å få dekning mellom WiFi-pluss nr. 1 og 2 er løsningene enten å kable til der nr. 2 skal stå, eventuelt å kjøpe annet trådløst nettverksutstyr selv. Det finnes flere typer, men de som kalles MESH er mest moderne og gir størst sjanse for god dekning. Se f.eks. DinSides test av MESH-nettverk.


Installasjon uten nettverkskabling til WiFi Pluss nr. 2

  1. Alt annet utstyr må kobles fra hussentralen når du starter installasjonen, da det kan forstyrre kopiering av oppsett.
  2. Trådløst nettverk på hussentralen må være slått på.
  3. Koble til WiFi Pluss nr. 1 med kabel til hussentralen. Vent til den lyser stabilt grønt, dette kan ta opptil 10 minutter.
  4. Sjekk at du nå har fått et 5G-nettverk. Dette vil ha samme navn som det gamle trådløse nettverket ditt fra hussentralen med tillegget "_5G". Hvis det f.eks. het MittNett vil det nye nettet hete MittNett_5G. Passordet vil også være det samme. (Hvis du tidligere har hatt eget nett med annen router forholder ikke WiFi Pluss seg til dette, det er det trådløse nettet direkte fra hussentralen som kopieres.)
  5. Koble deg til dette nye nettet med en datamaskin eller mobil og sjekk at det virker.
  6. Sett så strøm i WiFi Pluss nr. 2 uten å kable den til hussentralen eller WiFi Pluss nr. 1, men sett den fysisk i nærheten av WiFi Pluss nr. 1. La den starte opp, det tar noen minutter. Når den får grønt lys med gule blink innimellom går du videre til neste trinn.
  7. Hold WPS-knappen på WiFi Pluss nr. 1 inne lenge, slik at den først begynner å blinke sakte og så går over til å blinke raskt.
  8. Hold så WPS-knappen på WiFi Pluss nr. 2 inne litt kortere, til den blinker sakte. Da skal de koble seg sammen. Dette kan også ta opptil 10 minutter. Vent til den lyser stabilt grønt.
  9. Nå kan du prøve å flytte WiFi Pluss nr. 2 lengre unna WiFi Pluss nr. 1. Hvis den får god forbindelse der du plasserer den vil den etter noen minutter lyse grønt. Hvis den er i utkanten av rekkevidden vil den lyse oransje (og gi lavere hastighet) og hvis den er utenfor dekning fra den første vil den blinke oransje. Det kan være lurt å prøve seg fram med plassering av begge boksene for å forsøke å få best mulig dekning.


Installasjon med nettverkskabling til WiFi Pluss nr. 2

  1. Alt annet utstyr må kobles fra hussentralen når du starter installasjonen, da det kan forstyrre kopiering av oppsett.
  2. Trådløst nettverk på hussentralen må være slått på.
  3. Koble til WiFi Pluss nr. 1 med kabel til hussentralen. Vent til den lyser stabilt grønt, dette kan ta opptil 10 minutter.
  4. Sjekk at du nå har fått et 5G-nettverk. Dette vil ha samme navn som det gamle trådløse nettverket ditt fra hussentralen med tillegget "_5G". Hvis det f.eks. het MittNett vil det nye nettet hete MittNett_5G. Passordet vil også være det samme. (Hvis du tidligere har hatt eget nett med annen router forholder ikke WiFi Pluss seg til dette, det er det trådløse nettet direkte fra hussentralen som kopieres.)
  5. Koble deg til dette nye nettet med en datamaskin eller mobil og sjekk at det virker.
  6. Koble til WiFi Pluss nr. 2 med kabel til hussentralen. Vent til den lyser stabilt grønt. Da skal nettet virke også fra denne.



Avklaring av forkjøpsrett

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 20. Mar 2018

Avklaring av forkjøpsrett til leilighet 289 i Haralds vei 14.




Infoskriv mars 2018

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 17. Mar 2018

I dette infoskrivet kan du lese om årets generalforsamling, ny vaktmester, henting av utstyr fra Viken fiber, sykehjemsutbyggingen, utebelysning og veiledere styret har fått utarbeidet om ventilasjon og fukt i kjellere.


Generalforsamling 2018

Årets generalforsamling holdes i Hasle kirke 8. mai kl 18.00. Forslag som ønskes behandlet må være styret i hende innen 13. april, fortrinnsvis på e-post, eventuelt i postkassa ved Brakka i Solefallsveien 1.


Forslag til kandidater til styret sendes til valgkomitéen ved John Myrlund, john.myrlund@gmail.com.


Vaktmester

Styret har engasjert Jan A. Holm som vaktmester, i første omgang for ett år. Formålet med ekstra vaktmester er primært å få malt vinduene i borettslaget. Styrets vurdering er at det har vært vanskelig å få utført dette godt nok som dugnad, og fant ut at det økonomisk vil være fordelaktig å bruke en ansatt til å gjøre denne jobben fremfor å bruke malerfirma. Jan vil gå igang med dette så snart vær og temperatur tillater det. I tillegg gir dette borettslaget ekstra kapasitet til å utføre mer vedlikeholdsarbeid selv i stedet for å innleie firmaer også resten av året. Vi ønsker Jan velkommen som vaktmester!


Sykehjemmet

Styret har fått en henvendelse om medvirkning i forbindelse med bygging av nytt sykehjem/demenslandsby, se egen sak om dette på nettsiden. Vi ber om at beboere som er engasjerte i og har meninger om denne saken tar kontakt med oss på e-post.


Utebelysning på fellesområder

Styret foretar nå en gjennomgang av belysningen på fellesområdene, og ber om innspill til steder hvor dere mener det hadde vært ønskelig med nye lyspunkter. Send inn til styret innen 13. april dersom du savner lys noe sted ute på Lille Tøyen.


Ventilasjon - kjellere og fukt

Anticimex har på oppdrag fra styret utarbeidet to veiledere, en om ventilasjon og en om fukt i kjellere. Disse er lagt på hjemmesiden, under Beboerguide fra A-Å. Det er særlig viktig å forholde seg til anbefalingene om kjeller for å unngå fuktproblemer - kjellerne våre er opprinnelig ikke bygget som eller ment til å være oppholdsrom, og man må derfor ta spesielle hensyn ved utbygging/oppussing.


Ny TV/bredbåndsavtale og utstyr

Det vises til forrige nyhetsbrev for de som ikke har fått med seg at vi har ny avtale med Viken fiber / Altibox.


Vi har nå mottatt resten av WiFi Pluss-boksene. Som nevnt innebærer avtalen at hver enhet får to slike bokser som vil bidra til å gi raskere trådløst nett. Det er nå altså mulighet å hente boks nummer to. Vi oppfordrer til at man gjør avtaler med og samarbeider med naboer om henting, slik at vi får utstyret ut av Brakka raskest mulig. Det legges ut en egen sak på nettsiden vår om installasjon og tips.


Alle må ha hentet nye dekodere, fjernkontroller og WiFi Pluss-bokser innen 6. april. Utstyr som ikke er hentet innen det vil bli returnert til Viken fiber, alternativt gitt til andre beboere som har behov for mer enn to WiFi pluss. Beboere som ikke henter nye TV-dekodere kan måtte betale ekstra for å få dette levert etter denne datoen.


NB! Dette er det siste informasjonsskrivet som deles ut på papir til alle beboerne i Lille Tøyen Hageby. Det er nå så mange som mottar informasjon fra styret på e-post at styret har besluttet at vi med virkning fra neste informasjonsskriv i utgangspunktet bare vil sende ut dette på e-post og legge det på nettsiden vår. Vi tar likevel høyde for at det kan være beboere som ikke bruker e-post eller internett, og vil gi dere muligheten til å få informasjonen i postkassen likevel. Dere må isåfall melde dere på en liste som vaktmester bruker til å dele ut dette på papir. Påmelding til listen gjøres ved å fylle ut og legge svarslippen nederst i dette nyhetsbrevet (kun med på papirversjonen) i postkassa på Brakka i Solefallsveien 1. Det er også mulig å ringe vaktmester på 92411455 for å be om å fortsette å motta informasjonsskriv i postkassa.




Medvirkningsprosess sykehjemmet

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 17. Mar 2018

Borettslaget har mottatt en henvendelse om å delta i medvirkningsprosess knyttet til sykehjemmet "Dronning Ingrids Hage". Styret oppfordrer beboere som har meninger om denne saken til å ta kontakt med oss. Vi har tidligere levert innspill til høringen, der vi fokuserte på høyder/skygge, fremkommelighet og trafikk. Dette er en anledning til å komme med andre innspill på mer detaljert nivå.


Se https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/slik-bygger-vi-oslo/dronning-ingrids-hage/#gref for informasjon fra kommunen om utbyggingen.


Her er informasjonen vi har mottatt om medvirkningsprosessen:

Informasjon om medvirkningsprosess for Dronning Ingrids Hage

Nedenfra har tatt på seg et oppdrag for Sykehjemsetaten i forbindelse med den kommende “demenslandsbyen” Dronning Ingrids Hage.


Sykehjemsetaten ønsker at Demenslandsbyen skal tilby noe til nabolaget og nærområdet. Det er derfor viktig å finne ut hvilke behov som finnes i nabolaget, og hva man ønsker seg.


I utgangspunktet ønsket Sykehjemsetaten seg et info- og innspillsmøte. Fra Nedenfra sin faglige forståelse vil ikke dette være tilstrekkelig for å oppnå gode resultater. Jeg foreslo derfor en mere omfattende prosess med flere dybdeintervjuer, fokusgrupper og åpne møter. Sykehjemsetaten valgte i dialog med Nedenfra å gå for en slik prosess framfor å kun avholde et enkelt møte.


Det er viktig å understreke at prosessen ikke vil handle om utbyggingen eller sykehjemmet som sådan. Men om enkelte arealer og hvilke behov i nabolaget disse kan møte. Det er i utgangspunktet snakk om forsamlingslokaler i selve sykehjemmet, næringslokaler mot Hovinveien og uteområder inne i demenslandsbyen. Det er naturlig å inkludere portnerboligen og hagen mot Lille Tøyen Hageby i dette arbeidet.


Selv om byggeprosjektet som sådan ikke er en del av medvirkningsprosessen har det vært viktig for Nedenfra å få gjennom et prosessdesign der byggherre, arkitekter og entreprenør er deltakende, slik at disse får førstehånds kjennskap til nabolaget.


Hovedaktiviteten vil skje i april - juni med et oppfølgingsverksted til høsten. Jeg tar kontakt med dere nå for å informere om at det er en prosess på gang. Jeg håper på å få snakket med en del av dere i løpet av mars måned. Jeg er dessverre borte fram til påske. Men vil være tilgjengelig på mail.


Jeg vil også jobbe litt i påsken, så om noen har mulighet til en telefonsamtale eller en kaffe i påsken så er jeg åpen for det.


I første omgang er det fire spørsmål jeg håper dere kan svare på. Gjerne med en tilbakemelding på mail.


  1. Hva er din overordnede mening om planene for Dronnings Ingrids Hage?
  2. Viktige behov og grupper i nabolaget som er viktig å tenke på?
  3. Kan du tenke deg å delta i samtale om hva Dronning Ingrids Hage kan tilby nabolaget?
  4. Andre personer / aktører som bør inviteres til å delta?


Som med medvirkningsprosesser generelt er det vanskelig å garantere resultater. Men min opplevelse av dette, og en del av vurderingen for å ta oppdraget, er at Sykehjemsetaten har et genuint ønske om å bli bedre kjent med nabolaget og at det ferdige resultatet skal møte lokale behov og ønsker.


Jeg håper dere har lyst og mulighet til å bidra i denne prosessen. Jeg håper og tror at Dronning Ingrids Hage med deres hjelp, ikke bare kan bli et spennende tilskudd til Oslo sine omsorgstjenester, men også et positivt bidrag til nabolaget.


Mvh Ole Pedersen





Forhåndsavklaring av forkjøpsrett

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 14. Mar 2018

Forhåndsavklaring av forkjøpsrett til leilighet nr 251 i Økernveien 57.




Høringsuttalelse VPOR Hasle Valle Hovin

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 5. Feb 2018

SAK 201604970: HØRINGSUTTALELSE TIL PLANPROGRAM FOR OFFENTLIG ROM – HASLE – VALLE HOVIN


Plan- og bygningsetaten

Oslo 5. februar 2018


SAK 201604970: HØRINGSUTTALELSE TIL PLANPROGRAM FOR OFFENTLIG ROM – HASLE – VALLE HOVIN

Det vises til planprogram for offentlige rom – Hasle – Valle Hovin med høringsfrist 12. februar 2018. Herunder følger høringsuttalelse fra Borettslaget Lille Tøyen Hageby.


Lille Tøyen Hageby ble bygget i perioden 1917 til 1922 som ett av mange prosjekt for å løse bolignøden i Kristiania. Den gang var leilighetene mange og små. Opp igjennom tiden har arealet i bygningsmassen blitt effektivisert ved at kjellere og loft nå inngår i leilighetene. Flere av leilighetene fikk som følge av dette opptil det dobbelte arealet tilgjengelig, noe som igjen førte til at stadig flere barnefamilier har bosatt seg i hagebyen. I 1957 ble Lille Tøyen Hageby innstiftet som borettslag, etter å ha vært i kommunens eie.


  1. Fjerning av støyskjerm

    I planprogrammet side 91 fremgår det at eksisterende støyskjermer bør erstattes av lave gjerder eller på sikt fjernes:

    «I dag oppleves den nedre delen av Økernveien som ensformig, men bak de lange støyskjermene er det kulturhistorisk, identitetsskapende bebyggelse (Lille Tøyen hageby) som har stort potensial for å tilføre strekningen nye kvaliteter. Støyskjermene bør erstattes av lave gjerder eller på sikt fjernes. Lavere gjerder vil redusere hjulstøy, samtidig som man får bedre sikt og lys inn i boligområdene.»

    Vi mener forslaget om å fjerne støyskjerming vil redusere bo- og livskvaliteten betydelig og forringe bomiljøet i Lille Tøyen Hageby. Tiltaket vil være uproporsjonalt sammenholdt med formålet om å tilføre strekningen kvaliteter, det oppleves provoserende at beboerne skal måtte redusere sin bo- og livskvalitet av hensyn til strekningens kvaliteter for passerende.

    Støyskjermenes betydning for dagens beboere
    Støyskjermene utgjør flere viktige funksjoner for beboerne i Lille Tøyen Hageby.

    For det første bidrar de til å redusere støy fra en av Oslos mest trafikkerte veier. Økernveien ligger i øvre del av rød støysone, med støynivå over 80 db Lden.[1] Beboerne langs Økernveien har sine hager/oppholdsarealer mellom bebyggelsen og Økernveien, og det er et åpenbart behov for støyskjerming. Selv om veien endres til bygate vil veien sannsynligvis ha tilsvarende trafikkmengde i fremtiden. Dette er også lagt til grunn i planprogrammet side 41. Beboerne vil med andre ord ha like stort behov for støyskjerming i fremtiden som i dag.

    Fjerning av støyskjerm vil trolig medføre at støy fra Økernveien kommer til å overskride forurensningsforskriftens innendørs støygrense på 42 db. Ifølge Statens Vegvesens brosjyre Støyutbetring for deg som bur langs sterkt støybelasta veg, tilsvarer dette et utendørs støynivå på om lag 70 db. Eventuell gjennomføring av tiltaket vil derfor sannsynligvis utløse krav om nye støyreduserende tiltak, jf. forurensingsforskriften § 5-4, jf. § 5-9.

    For det andre bidrar støyskjermene til inngjerding av området, som er viktig for at barn kan leke fritt uten fare for å løpe ut i en trafikkert vei. Dette tilfører hagebyen liv og er med på å sette et spesielt preg på området. At barn kan ferdes fritt så sentralt i Oslo er unikt. Fjerning av støyskjermene vil eliminere denne muligheten og føre til et mer «dødt» område uten dagens yrende liv.

    For det tredje hindrer støyskjermene innsyn i boliger og hager. Det vil oppleves sjenerende at forbipasserende titter rett inn i leiligheter og hager.

    Tiltakets proporsjonalitet
    Forslaget om å fjerne støyskjerming er uproporsjonalt sammenhold med målet, og er heller ikke egnet til å oppnå målet.

    Fjerning av støyskjermene er ikke et egnet tiltak for å redusere hjulstøy. Det vises i denne sammenheng til at det allerede er høy bebyggelse tett mot Økernveien som uansett vil reflektere støy fra veien. Gående/syklende vil neppe oppleve at støyen begrenses nevneverdig selv om støyskjermene fjernes.

    Topografien og eksisterende bebyggelse medfører at det ikke er mulig å bygge ut vegstrekningen langs hagebyen med formål om å skape mer byliv. Området nordvest for vegstrekningen består av bratte grøntområder og Hasle kirke, mens området sørøst for strekningen består av historisk bebyggelse tett på Økernveien. Dette begrenser fysisk hva som er mulig å skape av byliv langs vegstrekningen. Strekningen vil derfor aldri bli noe mer enn en transportetappe. Formålet om å gjøre strekningen mindre ensformig vil således kun ha betydning for gjennomgangstrafikk. Det er ikke proporsjonalt at beboerne i hagebyen skal måtte redusere sin bo- og livskvalitet for at gjennomgangstrafikken skal ha «noe fint å se på» mens de går, sykler eller kjører forbi.

    Deler av den aktuelle strekningen ligger også høyere enn hagebyen. Med hensyn til formålet om å bedre sikt inn i boligområdet, vil høydeforskjellen medføre at man på deler av strekningen vil måtte se ned i hagebyen i stedet for å se inn i hagebyen. For denne delen av strekningen vil man således ikke oppnå formålet.

    Avslutning
    Forslaget vil ikke tjene noe formål annet enn å redusere nåværende beboeres bo- og livskvalitet. Forslaget vil dessuten begrense barns unike mulighet til å ferdes fritt, og være ødeleggende for bylivet inne på området.

    Av frykt for at planprogrammet vil legge føringer for støyskjermen, har utkastet til planprogram allerede skapt mye usikkerhet og engasjement blant beboerne. Med bakgrunn i ovennevnte anmodes det derfor om at forslaget om å fjerne støyskjermene tas ut av planprogrammet. For det tilfelle at forslaget ikke fjernes fra planprogrammet, forutsettes det at forslaget konsekvensutredes grundig, samt at forslaget forelegges bydelsoverlegen for uttalelse.


  2. Flere aktivitetsflater

    De senere årene har flere friområder rundt hagebyen blitt omgjort til bygningsmasse, i all hovedsak boliger. Dette har fratatt beboere i området viktige møteplasser, både for organisert og uorganisert aktivitet. Det bør reguleres flere idrettsflater til dette formålet. For eksempel gjerne på taket til tennis- og turnhall. Det at Vallefeltet har mange idrettsflater og friområder erstatter ikke behovet for andre slike flater nærmere der folk bor. Særlig er dette viktig for mindre barn, som har begrenset aksjonsradius.


 

Med vennlig hilsen 

Borettslaget Lille Tøyen Hageby 

Joakim Solhaug                                                                                 

Styreleder /s/                                                                                                   


Edvard E. Sørensen 

styremedlem /s/      

 

[1] Brev fra Bydelsoverlegen til Byutviklingskomiteen 24. november 2014




Informasjonsskriv januar 2018

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 1. Feb 2018

Parkeringsplasser

De ledige parkeringsplassene er nå tildelt. Vaktmester har liste over tildelte plasser. Laveste ansiennitet som fikk tildelt plass denne gangen var 13 år. Vil du stå på lista, meld deg på via hjemmesiden vår.


Snø, takras og barnevogner

Vær oppmerksom på at det kan samle seg snø på takene som kan rase, det er ikke praktisk mulig å få fjernet all snø på takene våre, så alle må passe på hva de plasserer der det kan rase. Aller viktigst er det med barnevogner og lekende barn. (Og voksne.)


Høringssak, veiledende plan for offentlig rom, Hasle og Valle Hovin

Borettslaget har mottatt denne saken til høring, og vil gi innspill, spesielt knyttet til at det legges opp til fjerning av støyskjermen mot Økernveien. Dette har vi tidligere i prosessen gitt klar beskjed om at er uaktuelt så lenge det går biltrafikk der, og dette vil vi gjenta i vårt høringssvar. Gi gjerne innspill til styret på e-post. Høringssvaret vil bli lagt på hjemmesiden vår. Enkeltpersoner kan også gjerne gi egne innspill direkte til Plan- og bygningsetaten.


Ny avtale om nett og TV med Viken Fiber / Altibox fra 1. februar 2018

Det er som tidligere informert om inngått ny avtale mellom borettslaget og Viken Fiber om internettilknytning og TV. Avtalen trer i kraft 1. februar 2018. Avtalen gir bedre hastighet på nett, og mer moderne og fleksibel TV-løsning til samme pris som før.


Henting av utstyr

Alle må selv hente nytt utstyr hos vaktmester. Det som er nytt er


  • Ny TV-dekoder (4K). De som har flere dekodere i dag får utdelt like mange til ny løsning, og fortsetter å betale leie for de som er ekstra. En fordel i den nye avtalen er at man ikke lenger trenger å betale ekstra for opptaksfunksjon på hver dekoder man har. NB: Må ikke tilkobles før 1. februar! Om ny TV-løsning, se https://www.altibox.no/privat/tv/ og https://www.altibox.no/privat/kundeservice/faq/altibox-tv/.

  • Ny fjernkontroll. Denne sender signaler via bluetooth i stedet for infrarødt lys, noe som betyr at dekoderen ikke lenger trenger å ha siktlinje til fjernkontrollen, dermed kan den f.eks. plasseres inni et skap.

  • Ny trådløs ruter som gir raskere trådløst nett. Denne har det som kalles 5G eller 5 GHz nett, mens de gamle hussentralene bare har 2,4 GHz. Disse er også mindre utsatt for forstyrrelser fra naboene sitt nett. I tillegg har vi fått forhandlet inn en ekstra slik ruter til de som har problemer med å få godt nett i hele leiligheten med bare en. Senere vil man enten få ny hussentral med 5G eller en ekstra trådløs ruter. Ruteren er av typen Wifi Pluss, se https://www.altibox.no/privat/bredband/wifipluss/


Utdeling vil skje tirsdag 0700-1500 og torsdag 0700-1800. Litt avhengig av pågangen vil vi vurdere å utvide med ytterligere hentetidspunkter, dette vil i så fall bli informert om på vår nettside, på epostlisten og på Facebook.


Tjenesteinnholdet i ny avtale

Netthastigheten økes fra 50/50 Mbit/s til 300/300 Mbit/s. Dette kostet kr 200 ekstra med dagens avtale.


TV-pakken endres slik at vi får 15 faste kanaler og 5 poeng som man selv kan velge kanaler med. Vanlige kanaler koster 1 poeng, mens noen er dyrere, f.eks. Eurosport (20 poeng), Viasport (40 poeng) og HBO (40 poeng).


Opptak blir nå ikke lenger gjort på en harddisk i din egen dekoder, men blir liggende i «skyen». Dermed har du tilgang til opptak fra alle dine dekodere og fra app på mobil samt på pc/mac. 500 timer opptak er inkludert i prisen.


Vi får tilgang til én ukes arkiv av de aller fleste kanalene, slik at du kan se programmer du gikk glipp av selv om du ikke tok dem opp da de gikk.


Registrering

Vi ber alle beboerne om å gå gjennom spørreskjemaet på www.vikenfiber.no/lilletoyenhageby, her kan du også velge tilleggstjenester som høyere netthastighet og flere poeng til TV-kanaler.


Tilleggtjenester

Beboerne kan selv velge å kjøpe høyere netthastighet og flere kanaler. Prisene for det er pr måned som følger:


  • 500/500 Mbit/s,  – 1000/1000 Mbit/s, 
  • 50 poeng til kanalvalg, 
  • Pakker med hastighet + poeng: 500/500 Mbit/s + 50 poeng, 1000/1000 Mbit/s + 100 poeng.


Oppkjøp gjøres enklest på Mine sider på www.vikenfiber.no (klikk på Logg inn) eller via kundesenteret på 21 45 45 00. Dette er ikke mulig før 1. februar, til da må spørreskjemaet nevnt ovenfor benyttes.


Gammel dekoder

Den gamle dekoderen vil fortsette å virke til du plugger inn den første nye dekoderen i hussentralen din. Kanalutvalget vil likevel bli endret 1. februar til den nye standardpakken. Etter at alle har fått nytt utstyr vil vi få satt opp et bur for innsamling av gamle dekodere. Disse kan eventuelt også leveres direkte til gjenbruksstasjon av den enkelte.


VIKTIG!

De opptakene du har på gammel dekoder med PVR vil ikke være tilgjengelige i den nye løsningen. Dette er beklagelig, men dessverre ikke mulig å gjøre noe med. Hvis du har noe du må få sett må du gjøre det før du bytter til ny dekoder. Hvis du har tatt opp fra noen kanaler som ikke er i den nye kanalpakken din vil disse uansett ikke virke etter 1. februar. Tidligere har det jo vært slik at hvis man måtte bytte dekoder mistet man opptakene. Sånn vil det ikke være i ny løsning, her beholder man opptakene sine og har tilgang til dem fra alle dekodere og app/datamaskin.


Installasjon

Ny(e) TV-dekoder(e) plugges bare inn i stedet for eksisterende, men ikke før 1. februar! Dette gjelder også for de som eventuelt fortsatt har trådløs TV-løsning.


Den nye trådløse ruteren (Wifi Pluss) kan plugges rett inn i hussentralen med en gang. Det trådløse nettet i hussentralen må da være slått på, da kopierer Wifi Pluss’en selv innstillingene med nettnavn og passord. Ideelt sett bør denne plasseres mest mulig sentralt der man oppholder seg, så om man for eksempel har kablet nett til TV og den plasseringen vil være mer sentral enn ved hussentralen så kan man koble den inn der i stedet, og så kan TV-dekoderen plugges inn i Wifi Pluss. Det kommer egne instruksjoner for de som skal ha to Wifi Pluss.


Vi anbefaler at man setter inn en ny boks først og tester at denne virker, så setter man inn neste og tester denne osv. Får du behov for hjelp, ring kundeservice på 21 45 45 00.


Chromecast og AppleTV

Det er mulig å se TV, både direkte og arkiv eller opptak gjennom bruk av appen. Dette kan også overføres til TV ved hjelp av Chromecast (virker allerede) eller AppleTV (dette jobber de med, vi har ikke fått noen dato, men det skal komme). Dermed kan det være mulig å kutte ned på antall dekodere man leier av Viken, og dermed spare noen kroner i måneden.


Dekning i leiligheten

5G-nett er raskere og mindre utsatt for støy fra andre, men har til gjengjeld kortere rekkevidde. Dette kan løses med å sette opp ekstra Wifi Pluss. Vil man ha perfekt dekning med maksimal hastighet i en stor leilighet kan det hende man må investere i annet trådløst utstyr, f.eks. et mesh-nettverk.




Informasjonsskriv desember 2017

Postet av 0018 Borettslaget Lille Tøyen Hageby den 1. Feb 2018

Varsel om økning av felleskostnader

Det varsles med dette om økning av totale felleskostnader med 2 % fra og med januar 2018 med månedsforfall 15. januar. Tillegg for parkering reguleres uavhengig av det generelle prosenttillegget og er uforandret. Det samme gjelder nett og TV. Andelseiere med avtalegiro må påse at beløpsgrensen ligger høyt nok. Andelseiere som benytter fast trekk i stedet for avtalegiro må selv regulere beløpet. Bakgrunnen for økningen er behovet for å kunne holde avsetningene til vedlikehold på et tilstrekkelig nivå, og er kun økt i tråd med generell prisstigning.


Endring hagereglement

Styret vedtok 15.11.2017 noen endringer i hagereglementet, på punktene om hagegulv og skillevegg. De nye bestemmelsene er lagt ut på hjemmesiden til borettslaget, og gjengis her:


Skillevegger mellom seksjonene

Det skal søkes styret om godkjenning før bygging av skillevegg. Naboene som har de aktuelle hageseksjonene må søke sammen. En skillevegg bygges inntil veggen mot egen leilighet. Arbeidstegning kan fås fra styret/vaktmester. Skilleveggen kan maksimalt være 1,75 meter høy. Lengde og utforming skal vurderes ut fra stedlige forhold. Veggen skal males i samme farge som vinduene på huset. Skillevegger er kun tillatt mellom hageseksjonene, ikke som avslutning av hager. Skilleveggen må ikke være til hinder for ferdsel gjennom hagene der dette er praksis.


Dekker (Hagegulv)

Beboerne kan erstatte deler av gressdekket i hagen med tre, stein eller heller. Dekket skal i utgangspunktet gå i flukt med eksisterende bakkenivå. Hvis beboer velger å lage tredekke, skal ikke dekket være høyere enn bjelkelag + plankelag. (max 10 cm) Hvis hagen har en slik nivåforskjell at dekket vil bli høyere, må beboer søke styret og få godkjent løsningen.


 Telt for oppbevaring i hager

Det er ikke tillatt å sette opp telt for lagring i hager, heller ikke om vinteren. Det er lov å dekke hagemøbler mv. med presenning, men høyden skal ikke gå over hekkhøyden.


Snøfall?

Det går mot vinter, og for at vaktmestrene skal få måkt snøen som kommer må felles utearealer ryddes for leker/sykler osv.


Internett og TV – ny avtale

Vi beklager at informasjon om ny avtale med Viken fiber ikke har kommet ennå. Det har oppstått noen utfordringer knyttet til ny avtale som vi jobber med å løse. Mer informasjon vil bli sendt ut så snart vi har noe. Forhandlinger pågår.


Tildeling p-plasser

Det har blitt foreslått fra beboer å legge ut på nettsidene listene over hvem som har parkeringsplass og hvem som står på venteliste til plass. Styret har rådført seg med jurist, og dette er problematisk av personvernhensyn. Den løsningen vi har kommet til er at det vil bli lagt lister hos vaktmester, slik at beboere som ønsker å se listene kan henvende seg til dem for å få se dem ved personlig oppmøte hos vaktmester i Brakka. Ettersom det pågår tildeling av plasser legges listen ut over nyttår. Alle som har registrert seg skal ha mottatt bekreftelse på registreringen, har du ikke mottatt bekreftelse på registreringen kan du kontakte styret på e-post for å sjekke om du er på listen.


Sykkelplasser

Det vil bli satt opp flere sykkelstativ, og vi tar sikte på å legge ut oversikt over disse nye stedene på hjemmesidene. Har du innspill til dette, kom med dette på mail til styret innen utgangen av januar 2018.  


Styremøter

Styremøter holdes i Brakka i Solefallsveien 1 kl 19.00 følgende datoer: 17. januar, 14. februar, 14. mars, 18. april, 8. mai og 13. juni. Før hvert styremøte kl 18.30 er det åpen halvtime, hvor beboerne kan komme og snakke med representant for styret. Generalforsamling i 2018 blir 8. mai.


333 beboere får dette infoskrivet på epost, vil du også være en av dem?

Meld deg på epostlisten vår, det gjør du på 1-2-3:

  1. Send en epost (gjerne helt tom) til lilletoyenhageby-subscribe@yahoogroups.com
  2. Vent på epost fra Yahoo Groups
  3. Trykk svarknappen og send

I tillegg får du da utlysninger av forkjøpsrett og noe annen info fra styret. Du blir ikke oversvømmet av masse epost fra oss, og ingen andre kan bruke listen til utsending av reklame e.l.